13 Kasım 2008 Perşembe

LİMANLAR KAMULAŞTIRILMALIDIR!


Türk-İş’e bağlı Liman-İş Sendikası tarafından yapılan açıklamada, limanların özelleştirilmesinin ülke bütçesini zarara uğrattığı belirtilirken, limanların kamulaştırılması gerektiğinin altı çizildi.

soL (HABER MERKEZİ) Liman-İş Sendikası Genel Başkanı Muzaffer Akpunar, sendika genel merkezinde dün düzenlediği basın toplantısında, liman özelleştirmelerinin sosyal ve ekonomik sonuçlarını değerlendirdi. Özel sektörün işlettiği liman ve iskelelerde sigortasız işçi çalıştırma, vergi ve benzeri hukuksal yükümlülüklerin yerine getirilmemesi gibi bir dizi olumsuzluk yaşandığı belirtilirken, limanların özelleştirilmesiyle bu tür uygulamalar için yeni alanlar açıldığı vurgulandı. Zarar 725 milyon dolar Kamusal bir anlayışla, ülke ve toplum yararına işletilen TCDD limanlarının elden çıkarılmasının çok ağır sonuçlar vereceğini belirten Akpunar, “özelleştirmeler ülke bütçesine gelir sağlamamakta, aksine ülke bütçesini zarara uğratmaktadır” dedi.

Akpunar, açıklamasında şunları dile getirdi: Türkiye Denizcilik İşletmesi’ne bağlı limanların özelleştirilmesinden dolayı oluşan toplam zarar 725 milyon dolardır ve bu rakam büyümektedir. TCDD’ye bağlı diğer limanların da özelleştirilmesi durumunda, kamunun zararı milyar dolarlara ulaşacaktır. IMF ile yeni bir anlaşma yapmak ve yeni bir borç yükü altına girmek yerine, kamu limanlarına gerekli yatırımların yapılması, personel eksikliğinin giderilmesi, limanların verimli bir biçimde işletilmesi ve limanlardan ülke bütçesine ciddi katkılar sağlanması, ülke ve toplum çıkarları açısından çok daha akılcıdır. Kamunun sektördeki payının daha da azaltılması durumunda, rekabet artmayacaktır. Aksine limancılık alanında, özel sektör tekeli oluşacak ve limancılık hizmetlerinin fiyatı kaçınılmaz olarak artacaktır. Kazanılmış haklar tasfiye ediliyor Özelleştirme süreciyle birlikte, liman işçilerinin işlerini kaybettiğini ya da daha düşük ücretlerle, daha ağır koşullarda çalışmaya zorlandığını ifade eden Akpunar, özelleştirmeler sonucunda sendikal örgütlülük ve işçilerin kazanılmış haklarının tasfiye edildiğini, iş kazası ve meslek hastalığı riskinin arttığını, çalışma barışının bozulduğunu dile getirdi. Akpunar, “Liman özelleştirmeleri, ülkemizin kanayan yarası olan işsizliği de artırmaktadır. Kamu limanlarını özelleştirerek işsizliği artırmak yerine, limanlarımızdaki personel eksiği giderilerek, istihdama katkı sunulmalıdır” dedi.

Liman-İş Genel Başkanı Akpunar, özel sektör tarafından işletilen liman ve iskelelerde sigortasız işçi çalıştırma, taşeronlaştırma, kaçak işçilik, yabancı işçi çalıştırma, vergi ve benzeri hukuksal yükümlülüklerin yerine getirilmemesi gibi bir dizi olumsuzluk yaşandığını ve kamu limanlarının özelleştirilmesiyle, bu uygulamalar için yeni alanların açıldığını kaydetti. Türkiye’de yaklaşık 300 liman ve iskelede 2007 yılı içinde toplam yükleme-boşaltma yapılan yük miktarının 286 milyon 274 bin 648 ton olduğunu ve kamunun limancılık sektöründeki payının yüzde 16 düzeyinde bulunduğunu söyleyen Akpunar, TCDD’ye bağlı son altı büyük limanın da özelleştirildiği ya da kapatıldığı takdirde, kamunun limancılık sektöründeki payının yüzde 5’e düşeceğini dile getirdi. Yargı kararları uygulanmıyor Akpunar, Türkiye Deniz İşletmeleri’ne bağlı Tekirdağ, Hopa, Sinop, Rize, Ordu ve Giresun limanlarının özelleştirilmesinin iptali için Liman-İş’in ve KİGEM’in açtığı davalar sonucunda, Danıştay’ın özelleştirme işlemlerini kesin olarak iptal ettiğini ancak yargı kararlarının uygulanmadığını söyledi. Akpunar, “ülkenin içinde bulunduğu durumun da göz önüne alınarak, limanların özelleştirilmesinden vazgeçilmesini, hali hazırda devam eden özelleştirmelerin durdurulmasını, hukuka aykırı biçimde özelleştirilen limanların bir an önce tekrar kamulaştırılmasını, limanlardaki personel ve altyapı eksikliğinin giderilmesini talep ediyoruz. Aksi takdirde özelleştirmelerin faturasını yalnızca liman işçileri değil, tüm toplum ve ülke ödeyecektir” diye konuştu.